Huispauksen testiottelu (syyskuu 2014)

Tämä on huispauksen uudistettujen käytäntöjen testausta varten luotu huispausottelu. Tuvat eivät kerää huispauspisteitä ottelun tuloksen perusteella, vaan ottelua käytetään nimenomaan testaukseen. Myös osallistujien ilmoittautumistiheyttä käytettiin testinomaisesti ja ainakin nyt syyskaudella tullaan ilmoittautujamäärän perusteella kokoamaan joukkueet kahdesta tuvasta kerrallaan. Niinpä lähes kaikki koulun jäsenet saavat mahdollisuuden osallistua jokaiseen peliin ja joukkueisiin saadaan helpommin koottua tarvittava määrä pelaajia.

Pari sanaa testiottelusta:

  • Ottelussa noudatetaan Huispausinfossa kuvattuja käytänteitä. Luethan ne, ennen kuin osallistut.
  • Täytepelaajilla saa osallistua, vaikkei olisikaan pelipaikkaa kummassakaan joukkueessa. Lue kuitenkin kyseisen pelipaikan ohjeet ennen osallistumista.
  • Keskitytään kommenteissa kirjoittamaan vain peliä eteenpäin vieviä asioita. ÄLÄ anna palautetta pelin käytännöistä tai pelaajien valinnoista kesken ottelun. Aiempi kokemus on osoittanut, että palaute kesken ottelun helposti sekoittaa pelin järjestyksen ja pallot hyppelevät vähän mihin sattuu. Siksi kaikenlainen palaute kerätään ottelun päätyttyä.
  • Ainoastaan Kata toimii tuomarina. Muilla ylläpidon jäsenillä on täysi oikeus osallistua täytepelaajilla pelaamiseen.
  • Saat edustaa vain yhtä joukkuetta. Vaikka sinulla olisikin hahmoja niin, että voisit pelata kummankin joukkueen puolella, valitse yksi joukkue.
Pelipaikka Violetti joukkue Oranssi joukkue
Pitäjä

Jahtaaja 1

Jahtaaja 2

Jahtaaja 3

Lyöjä 1

Lyöjä 2

Etsijä

Cerinna Crèin

Luna Lake

Karakatus Kärmes

Effie Solender

Täytepelaaja A

Täytepelaaja B

Chelsea Crèin

Louis Caldwell

Selena McLover

Täytepelaaja C

Täytepelaaja D

Lora Shelly

Täytepelaaja E

Ashley Smith

Täytepelaajilla pelaaminen

  • Joukkueissa pelaavat nimetyt pelaajat voivat pelata oman joukkueensa täytepelaajilla omasta tuvastaan riippumatta.
  • Violetin joukkueen täytepelaajia pääsevät lisäksi ohjaamaan ilman pelipaikkaa olevat Serdaiglen ja Serpentardin oppilaat sekä koulun opettajat
  • Oranssin joukkueen täytepelaajia saavat lisäksi käyttää ilman pelipaikkaa olevat Gryffondorin ja Pouffsoufflen oppilaat sekä jatko-opiskelijat
  • Täytepelaajia saa käyttää jo jäsenyystasolla 1. Tervetuloa mukaan peliin myös tuoreena koulun jäsenenä!

Tarkoitus on siis testata ottelun käytänteitä. Pidetään peli reiluna ja rehellisenä ja pelataan sääntöjen ja joukkuejaon mukaan. Tästä ottelusta ei kerry hyötyä millekään tuvalle, joten huijauksiin tai niiden yrittämisiin ei pitäisi löytyä mitään syytä. Onnea peliin!

(Peli pelataan kokonaisuudessaan vastailemalla tähän artikkeliin. Peli alkaa tuomarin viestillä, missä kuvataan pallojen vapauttaminen.)


62 thoughts on “Huispauksen testiottelu (syyskuu 2014)

  1. Ottelun tuomarina toimii Kata.

    Tuomari kutsuu pelaajat keskikentälle ja vapauttaa ottelun pallot. Ryhmyt ja nousevat nopeasti korkeuksiin. Kaadon tuomari heittää korkeuksiin ja viheltää pelaajille merkiksi pelin alkamisesta.

    (Ensimmäisenä ehtivä jahtaaja nappaa kaadon)

  2. Täytepelaaja A:

    Lyö ryhmyn nro 1 kohti Louis Caldwellia.

  3. Nappaan kaadon ja syötän sen Karakatus Kärmekselle, toivoen pojan yrittävän maalia.

  4. Täytepelaaja B: Pamauttaa ryhmyn numero 1 kohti Selena McLoveria.

  5. Minä otan Effien syöttämän kaadon ja heitän sen kohti oikeanpuoleista vastustajan maalisalkoa.

    1. //Selena, et voi jahtaajana estää maalia. Vain Louis voi estää maalin.//

      Täytepelaaja A: Lyön ryhmyn nro 2 kohti Louis Caldwelliä.

      1. // Ainoastaan pitäjä pystyy koskemaan kaatoon tässä tilanteessa. Sinänsä kaatoa kohti syöksyminen ei haittaa, se ei vaan auta mitään.

        Effie, ethän jatkossa käytä tämänkaltaisia toisten pelin kommentoivia viestejä omien pelisiirtojesi naamioimiseen ottelussa. Kirjoita oma siirtosi ja jätä muut kommentit pois. Tuomarina olen kyllä paikalla varmistamassa, ettei kukaan pelaa väärin. //

  6. // Kata, eikös Karakatus tehnyt maalin? Vai diskattiinko se? Vai oletko puolueellinen tuomari? //

  7. Violetti joukkue johtaa 10-0. Oranssin joukkueen tulee jatkaa peliä. Maalin synnyttyä ei tarvitse odottaa tuomarin toteamusta maalista, vaan peliä voi suoraan jatkaa.

    (Muistakaa tämän sivun ohjeistuksen kolmas pallura ”Keskitytään kommenteissa kirjoittamaan vain peliä eteenpäin vieviä asioita”)

  8. Nappaa kaadon Selenan ja täytepelaaja C; n syötön välistä ja heittää sen kohti keskimmäistä maalivannetta.

  9. Täytepelaaja A: Lyön ryhmyn nro 2 kohti Louisia.

  10. Violetti joukkue johtaa 20-0. Oranssin joukkueen tulee jatkaa peliä syöttämällä kaatoa.

    Muistutan myös siitä, että kaikki oranssin joukkueen jäsenet, Gryffondorin kaikki oppilaat, Pouffsoufflen kaikki oppilaat ja kaikki jatko-opiskelijat (paitsi Effie, joka pelaa violetissa joukkueessa) saavat kirjoittaa oranssin joukkueen täytepelaajilla ja voivat siis jatkaa peliä.

  11. Täytepelaaja E: Lyön ryhmy 1 kohti Effie Solenderia.

    1. |Oih, näemmä tein nyt väärän eleen. Anteeksi.|

    2. // Siirtosi on täysin oikein. Pouffsoufflen oppilaana saat käyttää Täytepelaaja E:tä ja lyödä ryhmyn kohti vastustajajoukkueessa pelaavaa. Oranssin joukkueen pelaajia odotetaan edelleen jatkamaan peliä, mutta se ei tee tästä siirrosta väärää. Tämä siirto lasketaan mukaan peliin. //

  12. Täytepelaaja E :pamautan ryhmy 1 kohti Cerinna Creinia

    1. // Sylviane Gren käytti täytepelaajaa E:tä alle 12 tuntia sitten, joten et voi valita tätä täytepelaajaa. Käytössäsi on kuitenkin muita oranssin joukkueen täytepelaajia. Saat korvata tämän viestisi uudella viestillä. Tätä viestiä EI lasketa osaksi huispausottelun kulkua. //

  13. Kääntyy juuri parahiksi nähdäkseen kuinka ryhmy 2 iskeytyy pojan käsivarteen. Parahtaa kivusta, mutta onnistuu kuitenkin syöksymään ryhmyn 1 alta pois. Samalla sieppi syöksyy ryhmyjen välistä Louisin taakse piiloon. ((Kata muokkasi 4.10. klo 12.43))

  14. //anteeksi//
    Nappan kaadon ja syötän täytepelaaja C elle

  15. Nappaan kaadon Selenan ja täytepelaaja C:n välistä ja heitän sen kierteellä kojti oikeanpuoleista maalivannetta.

  16. Violetti joukkue johtaa ottelua 30-0. Oranssin joukkueen tulee jatkaa peliä. (Maali syntyy 12 tunnin kuluttua maaliheitosta ja heti maalin synnyttyä peliä saa jatkaa riippumatta siitä, onko tuomari käynyt toteamassa maalin.)

  17. Täytepelaaja D: Syötän kaadon Selena McLoverille.

  18. Nappaan kaadon ennen kuin Selena ehtii saada sen käsiinsä. Viskaan kaadon keskimmäiseen maalivanteeseen.

  19. Torjuu maalin ja syöttää kaadon Täytepelaaja C;lle.

  20. Sieppaa kaadon ennen kuin se ehtii täytepelaaja C;lle ja heittää sen kohti vasemman puoleista vannetta.

  21. Täytepelaaja B: Lyön ryhmyn 1 kohti
    – yllätys, yllätys – Ashley Smithiä.

  22. Täytepelaaja E: Lyön ryhmy 1 kohti Chelsea Crèiniä.

  23. Täytepelaaja A: Lyö ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä.

  24. Täytepelaaja A: Lyön ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä.

  25. Täytepelaaja B: Lyö ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä.

  26. Nappaan kaadon täytepelaaja D:n nenän edestä. Kiidän kohti maalisalkoja ja heitän kaadon kierteellä vasemman puoleiseen salkoon.

  27. Hyomaan siepin Lousin takana ja syöksyn sitä kohti

  28. Hoksaa siepin Louisin takana ja syöksyy täysillä sitä kohti.

  29. Täytepelaaja A: Lyö ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä. (:

  30. Täytepelaaja E: Lyö ryhmy 1 kohti Chelsea Crèiniä.

  31. Täytepelaaja D: nappaan kaadon ja syötän Selena McLoverille.

  32. Nappaan kaadon ja paiskaan sen kohti keskimmäistä maalivannetta

  33. Nappaan kaadon ja heitän sen kohti vasenta maalisalkoa.

  34. Kiedon sormet rimpuilevan siepin ympärille ja nostan käteni ylös merkiksi siitä että olin löytänyt siepin ja peli oli päättynyt.

  35. // Mihin ihmeeseen sunnuntaina kirjoittamani kommentit ovat jääneet? Tässä nyt kootusti puuttuvat… //

    1. Violetti joukkue teki maalin ja tilanne on 50-0. Oranssin joukkueen on jatkettava peliä. (Mitä he tekivätkin 5.10. aikana)

    2. Cerinnan syöttö Effielle ei ole sallittu. Et saa syöttää kaatoa itsellesi. Torjunta lasketaan. Syöttö Effielle ja Effien maalintekoyritys hylätään.

    3. Ashley Smith ehti ensimmäisenä nappaamaan siepin ja kerää sillä oranssille joukkueelle 150 pistettä. Pelin lopputilanne on 150-50 Oranssille joukkueelle. Oranssit voittavat. Onneksi olkoon voittajille!

    Koska tämä on testiottelu, ei ottelun perusteella jaeta tupapisteitä tai huispauspisteitä. Ottelulla oli tarkoitus kokeilla huispauksen uusia käytäntöjä ja pelata hyvässä hengessä. Nyt kun peli on päättynyt, voit antaa palautetta pelin kulusta ja onnistumisesta.

    1. Antaisin mielelläni palautetta ottelun käytännöistä.

      1. Ohjeistuksessa sanotaan, että huispausottelu kestää vähintään 15 päivää. Jos minulla ei ole lukihäiriötä, ottelu kesti 14 päivää. Tämä on käytäntöjen vastaista. Vähän aikaa sitten sinä Kata sanoit, että ei ole niin väliä minkälaiset käytänteet ovat, kunhan ohjeistuksessa sanotaan samaa, kuin miten käytännössä toimitaan. Näytit mielestäni erittäin huonoa ja sopimatonta esimerkkiä.

      2. Huomasin nyt vasta neljä kertaa peräkkäin ohjeistuksen luettuani, että omalle hahmolle syöttäminen on kiellettyä. Mielestäni tämä pitäisi tuoda paljon selkeämmin esille, kuin yhden puolikkaan sivulauseen avulla.

      3. Mielestäni maaleilla voittaminen on käytännössä edelleen mahdotonta. Olisi hyvä, jos ottelu tulisi kestää vähintään 20 päivää, sillä silloin maaleilla voittamisen mahdollisuus olisi 40 % todennäköisempää kuin nyt.

      TässäKIN pelissä kävi niin, että oranssin joukkueen pelaajat eivät jatkaneet kaadolla pelaamista välillä jopa kahteen päivään. Mielestäni tämä minimoi toisen joukkueen mahdollisuudet voittaa. Aivan kuin tuo olisi tehty tahallaan. Lisäksi, kun liila joukkue saa maalin, on todennäköistä että se saa toisen lisää, koska oranssin joukkueen pelaaja muutaman päivän odotuksen jälkeen aloittaa pelin, liilat nappaavat kaadon syötön valistä ja yrittävät maalia. Sitten on vielä se, että jos (tässä tapauksessa kun) pitäjä on epäaktiivinen, ei se tietenkään ehdi torjua maalia. Tämä kierre jatkui tässä pelissä koko ajan.

      Sen takia olisi parempi, että maalin tehnyt joukkue jatkaa kaadolla pelaamista, jotta kierre katkeaisi.

      1. Eikö peli kestänyt 15? Alkoi 21, sieppi ilmestyi 4 päivä ja se oli mahdollista ottaa kiinni vasta 5 päivänä? 🙂

        Minusta käytännöt olivat hyviä, erityisesti ryhmyjen ja kaatojen 12 tunnin lentoaika oli minusta hyvä. Ainoa mikä haittasi peliä oli juuri tuo kierre mutten oikein tiedä voiko sille tehdä mitään.

      2. 1. En sanoisi, että sinulla on lukihäiriö, vaikka oletkin tulkinnut ohjeistuksen eri tavalla kuin minä. Peli on kokonaisuutena kestänyt 21.9.-5.10. välisen ajan, mistä tulee 15 päivää. Luulen, että olet tulkinnut päivät kokonaisiksi pelipäiviksi (24h), kun taas minä olen tulkinnut sen niin, että peliä pelataan 15 peräkkäisenä päivänä. En ole ohjeistusta kirjoittaessa tajunnut, että sen voi tulkita myös kokonaisina pelipäivinä.

        Olen edelleen sitä mieltä, että ohjeistuksen tulee vastata käytännön toimintaa. Muutenhan ohjeiden kirjoittamisessa ei ole mitään järkeä, jos ohjeet eivät pidäkkään paikkaansa. Yksiselitteisten ohjeiden tekeminen on kuitenkin vaikeaa ja tällaiset erilaiset tulkinnat jostakin tietystä muotoilusta on hyvä saada esille ja korjattua.

        Muotoilin nyt ohjeistuksen uudelleen. Onko se selkeämpi näin: ”Peli kestää vähintään 14 kokonaista pelipäivää, eli se jakautuu vähintään 15 eri päivämäärälle.” ?

        Olen muutenkin ajatellut, että kyseessä on minimi ja jos näyttäisi siltä, että jompikumpi joukkueista 14 päivän kohdalla näyttäisi olevan lähellä 150 pistettä, annan enemmän aikaa tehdä maaleja. Tässä ottelussa pelitilanne oli kuitenkin vasta 50-0, joten oranssi joukkue ei todennäköisesti olisi ehtinyt saamaan tarpeeksi suurta pistemäärää parilla lisäpäivällä voittaakseen maaleilla.

        2. Voin nostaa sen erikseen muistutukseksi pelin artikkeliin. Se sopii hyvin täytepelaajalla pelaamisen muistilistalle, sillä täytepelaajalla suurin osa tällaisista itselleen syöttelyistä kuitenkin tapahtuisi.

        3. Miten olet laskenut, että voittaminen on 40% todennäköisempää? (Sisäinen matemaatikkoni heräsi ihmettelemään…)

        Minusta päivien minimimäärä on jo tällä hetkellä ihan hyvä. Se ei estä pelin venyttämistä 20-25 päivään, mutta antaa vähän osviittaa siitä, miten pitkä peli on. Jos tilanne näyttää siltä, että maaleja syntyy paljon yhdelle joukkueelle ensimmäisen 14 päivän aikana, pitäisi peliä minusta jatkaa. Jos taas maaleja on kertynyt vain muutama, en näe syytä jatkaa peliä niin pitkään. Tässä ottelussa esimerkiksi maaleja syntyi vain viisi, enkä uskonut että seuraavan viikon aikana kertyisi oransseille yli kymmentä maalia lisää.

        Tässä pelissä nousi aiempaa selkeämmin esille ikävä kierre maalinteon ja pelin aloituksen suhteen. Voitaisiin yrittää korjata sitä siirtämällä aloitus maalin syntymisen jälkeen keskikentälle ja aloittaa samalla tavoin kuin pelin alussa. Eli sillä, että nopeimmin ehtivä jahtaaja nappaa kaadon keskialueella ja yhden syötön jälkeen saa yrittää maalia. Näin kummankin joukkueen pelaajat voivat viedä peliä eteenpäin, eikä homma jämähdä. Toivottavaa tietenkin olisi, että useampi ehtisi osallistumaan ottelun pelaamiseen, jolloin ei muutenkaan tulisi tällaista muutaman päivän jähmeää odottelua ja ryhmyjen edestakaisin lyömistä.

        Muotoilin siksi uudelleen maalin syntymisen jälkeisen ohjeistuksen. Ehkä tämä toimisi paremmin ja estäisi peliä jämähtämästä:
        ”Maalin syntymisen jälkeen peli jatkuu keskikentältä, missä nopeimmin ehtivä jahtaaja nappaa kaadon. Tuomarin ei tarvitse erikseen heittää kaatoa ilmaan, vaan maalin synnyttyä saa siis jatkaa suoraan keskikentältä. Maalin synnyttyä on peliä jatkavan joukkueen kuitenkin syötettävä vähintään kerran ennen seuraavaa maalin yritystä.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s