Huispausottelu 1, marraskuu 2014

Taikakoulu Châteaussa pelataan huispauksesta pitkään kehitettyä nettiversiota. Peli toimii aikarajoitteisesti ja kestää vähintään kaksi viikkoa, vaikka se sijoittuukin roolipelin näkökulmasta yhdelle viikonlopun päivälle. Huispausta pelataan blogiartikkelia kommentoimalla.

Muutama sana huispausottelusta:

  • Ottelussa noudatetaan Huispausinfossa kuvattuja käytänteitä. Luethan ne, ennen kuin osallistut.
  • Täytepelaajilla saa osallistua, vaikkei olisikaan pelipaikkaa kummassakaan joukkueessa. Lue kuitenkin kyseisen pelipaikan ohjeet ennen osallistumista.
  • Keskitytään kommenteissa kirjoittamaan vain peliä eteenpäin vieviä asioita. ÄLÄ anna palautetta pelin käytännöistä tai pelaajien valinnoista kesken ottelun. Aiempi kokemus on osoittanut, että palaute kesken ottelun helposti sekoittaa pelin järjestyksen ja pallot hyppelevät vähän mihin sattuu. Siksi kaikenlainen palaute kerätään ottelun päätyttyä.
  • Saat edustaa vain yhtä joukkuetta. Vaikka sinulla olisikin hahmoja niin, että voisit pelata kummankin joukkueen puolella, valitse yksi joukkue.

Ohjeistukseen on testiottelun jälkeen päivitetty:

  • ”Peli kestää vähintään 14 kokonaista pelipäivää, eli se jakautuu vähintään 15 eri päivämäärälle.”
  • ”Maalin syntymisen jälkeen peli jatkuu keskikentältä, missä nopeimmin ehtivä jahtaaja nappaa kaadon. Tuomarin ei tarvitse erikseen heittää kaatoa ilmaan, vaan maalin synnyttyä saa siis jatkaa suoraan keskikentältä. Maalin synnyttyä on peliä jatkavan joukkueen kuitenkin syötettävä vähintään kerran ennen seuraavaa maalin yritystä.”

Ensimmäisessä varsinaisessa koulun huispausottelussa joukkueina toimivat violetti ja oranssi. Violetin joukkueen kapteenina toimii Anastasia Willsson ja oranssin joukkueen kapteenina Inés Ortega.

Joukkueiden kapteenit ovat ilmoittaneet joukkueiden kokoonpanot ennen ottelun alkua:

Pelipaikka Violetti joukkue Oranssi joukkue
Pitäjä

Jahtaaja 1

Jahtaaja 2

Jahtaaja 3

Lyöjä 1

Lyöjä 2

Etsijä

Anastasia Willsson, Kapteeni

Selena McLover

Karakatus Kärmes

Täytepelaaja A

Lloyd Frankowski

Täytepelaaja B

Ashley Smith

Louis Caldwell

Chelsea Crèin

Inés Ortega, Kapteeni

Täytepelaaja C

Täytepelaaja D

Täytepelaaja E

Effie Solender

Täytepelaajilla pelaaminen

  • Violetin joukkueen täytepelaajia pääsevät lisäksi ohjaamaan ilman pelipaikkaa olevat Gryffondorin ja Serpentardin oppilaat.
  • Oranssin joukkueen täytepelaajia saavat lisäksi käyttää ilman pelipaikkaa olevat Serdaiglen ja Pouffsoufflen oppilaat sekä jatko-opiskelijat
  • Täytepelaajia saa käyttää jo jäsenyystasolla 1. Tervetuloa mukaan peliin myös tuoreena koulun jäsenenä!

Pisteitä huispauksesta

Huispausotteluun osallistuneet pelaajat kerryttävät oman tupansa tupapistetiliä sekä henkilökohtaista pistetiliään. Ottelun lopputulosta ei suoraan siirretä tupapisteiksi, mutta pisteitä jaetaan kuitenkin seuraavasti:

  • Joukkueen jäsenenä otteluun osallistunut oppilas saa 10 tupapistettä
  • Kapteenina toiminut oppilas saa 5 tupapistettä lisää
  • Ottelun voittaneet tuvat saavat 30 tupapistettä palkintona yhteisestä saavutuksesta
  • Täytepelaajien käytöstä ei palkita tupapistein

Peli alkaa

Ensimmäinen huispausottelu sijoittuu roolipelillisesti lauantaille 15.11. Tuomarina toimii vararehtori Mila Molina.

Pidetään peli reiluna ja rehellisenä, ja pelataan sääntöjen ja joukkuejaon mukaan. Onnea peliin!

(Peli pelataan kokonaisuudessaan vastailemalla tähän artikkeliin. Peli alkaa tuomarin viestillä, missä kuvataan pallojen vapauttaminen.)


83 thoughts on “Huispausottelu 1, marraskuu 2014

  1. Huispausottelun tuomari, Mila Molina, kutsuu pelaajat keskikentälle ja vapauttaa ottelun pallot. Ryhmyt nousevat nopeasti korkeuksiin. Kaadon tuomari heittää korkeuksiin ja viheltää pelaajille merkiksi pelin alkamisesta.

    (Ensimmäisenä ehtivä jahtaaja nappaa kaadon)

  2. Nappaa kaadon aloituksesta, lentää vähän matkaa kohti violetin joukkueen maalisalkoja ja heittää sitten kaadon Chelsealle. Kumartuu samalla väistämään ryhmyn 1.

  3. Nappaa kaadon Inesin syötöstä ja heittää sen kohti vasenta maalisalkoa.

    1. Maali! Oranssi joukkue johtaa 10-0.

      Voitte jatkaa peliä suoraan. Nopeimmin ehtivä jahtaaja saa napata kaadon.

  4. Väistää ryhmyn 2. Nappaa kaadon Selenan nenän edestä ja heittää sen keskimmäiseen vanteeseen.

    1. Ryhmy 1 osuu Louisiin. Louis ei pysty torjumaan maalia ennen 12.11. klo 20:15.

  5. Nappaan kaadon ja heitän sen kohti oranssin juokkueen vasemmanpuoleista maalisalkoa.

      1. Karakatuksen peliviesti hylätty. Syy: ”Jokaisen maalin yrityksen välissä on oltava vähintään yksi syöttö”.

        Nopein jahtaaja saa napata kaadon.

  6. Täytepelaaja A: Nappaan kaadon ja syötän sen Karakatukselle.

    1. //Ups, tuli väärä viesti. Perun siirtoni. Ryhmy 1 ei siis suuntaa kohti Anastasiaa. Anteeksi sekaannus.//

  7. Torjun maalin ja heitän karakatukselle. Sieppi pörrää tytön korvan juuressa (Tuomarin lisäys: 25.11. 21:59)

  8. Koppaan kaadon ja heitän sen kohti oranssien vasemmanpuoleista maalisalkoa.

  9. Karakatus ottaa kaadon kiinni ja heittää kohti oranssien oikeanpuoleista maalisalkoa.

    1. Maali! Violetti joukkue johtaa 20-10!

      Nopein jahtaaja saa jälleen napata kaadon. Toteamustani maalista ei tarvitse aina odottaa, vaan voitte jatkaa pelaamista heti maalin tulon jälkeen.

  10. Nappaa kaadon ennen Karakatusta ja viskaa sen raivosta pihisten maalisalkoon.

    1. Selenan peliviesti hylätty. Syy: ”Jokainen joukkueen jäsen saa kirjoittaa korkeintaan yhden viestin päivässä oman oppilaansa liikkeistä.”

  11. Nappaa kaadon hyppysiinsä ja syöttää sen eteenpäin täytepelaaja C;lle.

  12. Karakatus ottaa Ines Ortegan syöttämän kaadon ennen täytepelaaaja C;tä ja heittää sen kohti oranssien vasenta maalisalkoa.

  13. Torjuu maalin ja heittää kaadon täytepelaaja C;lle.

  14. Täytepelaaja E: Tulee ryhmyn ja Chelsean väliin lyöden ryhmyn 1 kohti Anastasia Willssonia.

  15. Lyön ryhmy 1 suuntaamaan kohti Louis Caldwellia.

  16. Nappaan kaadon täytepelaaja C nenän edestä, ja syötän Karakatukselle.

  17. Täytepelaaja C: Nappaa kaadon ja heittää sen maalisalkoon.

  18. Täytepelaaja A nappaa kaadon ja syöttää Karakatukselle.

  19. Nappaa kaadon välistä ja heittää sen violettien keskimmäiseen maalisalkoon.

  20. Täytepelaaja E: Lyö ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä.

  21. Nappaan kaadon Anastasian torjunnasta ja syötän Karakatukselle.

  22. Totjun maalin ja heitän kaadon täytepelaaja a:lle

  23. Nappaa kaadon välistä, lentää vastustajan maalisaloille ja nakkaa kaadon maalivanteeseen.

    1. Maali! Peli on nyt tasan 20-20.

      Nopein jahtaaja saa edelleen jatkaa peliä.

  24. Täytepelaaja E: Lyön ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä

  25. Lyön ryhmy 1 suuntaamaan kohti Chelsea Crèiniä.

  26. Chelsea nappaa kaadon, kiitää maalisaloille ja heittää kaadon kierteellä oikeaan salkoon.

  27. Täytepelaaja D: Lyön ryhmyn 1 kohti Ashley Smithiä.

    1. Peliviesti hylätty. Syy: ”Täytepelaajalla ei saa pelata yhtäaikaisesti oman joukkueen jäsenensä kanssa pelatessa, vaan aikaeroa tulee olla vähintään kaksi tuntia oman oppilaansa ja täytepelaajan viestin välillä.”

    1. //ops väärä hahmo ja tausi tullaa myöhässäkin//

  28. Täytepelaaja E: Lyö ryhmyn 2 kohti Täytepelaaja A:ta.

  29. Ottaa kaadon kiinni ja heittää sen vastustajan keskimmäiseen maalisalkoon.

  30. Hoksaan siepin Anastasian korvan vierssä ja syöksyn sitä kohti.

  31. Huomaan siepin lentävän aivan Anastasian vieressä ja lennän sitä kohti

  32. Suljen kylmän siepin nyrkkini sisään ja hengitän hetken. Sitten nostan käteni ylös, jotta kaikki tajuaisivat minun voittaneen Ashleyn. Olin todella ihmeissäni, että olin voittanut ensimmäisen (muttei missään tapauksessa viimeisen) huispausotteluni Châteaussa. Voitonriemuinen hymy karehti huulillani, tarkastelin siepin kultaista ja kiiltävää pintaa.

    Hoksaan ryhmyn nro 1 suuntaavan kohti minua ja väistän sen sulavasti. Tuon lyönyt tyyppi ei tainnut olla kovin voimakas, tirskahdan.

  33. Peli on päättynyt tuloksin
    Oranssi joukkue: 180
    Violetti joukkue: 20

    Oranssi joukkue on voittanut lukuvuoden ensimmäisen huispausottelun! Suuret onnittelut! Kiitos molemmille joukkueille mielenkiintoisesta ja reilusta pelistä! Seuraava huipausottelu pelataan vuoden 2015 alussa.

    Tupapisteytys
    Gryffondor: 35 (Anastasia 15, Selena 10, Ashley 10)
    Serdaigle: 55 (Chelsea 10, Inés 15)
    Pouffsouffle: 40 (Louis 10)
    Serpentard: 20 (Karakatus 10, Lloyd 10)
    Jatko-opiskelijat: 40 (Effie 10)

  34. Huomasin, ettei tästä ottelusta vielä ole laskettu huispauspisteitä. Nämä pisteet eivät ole tupapisteitä, vaan niiden avulla määritetään huispausmestaruus. Pisteitä jaetaan seuraavasti:

    1. Huispausottelun joukkueen jäsenet saavat tuvalleen yhden huispauspisteen peliin osallistumisesta, pelin lopputuloksesta riippumatta.

    2. Voittajajoukkueen jäsenet saavat kaikki yhden lisäpisteen tuvalleen.

    3. Siepin napannut pelaaja saa yhden lisäpisteen tuvalleen.

    4. Voittajajoukkueen kapteeni saa yhden lisäpisteen tuvalleen. Jos kapteeni on täytepelaaja, ei kapteenina toimimisesta kuitenkaan anneta ylimääräistä pistettä.

    Anastasia Willsson, Kapteeni, Gryffondor 1p
    Selena McLover, Gryffondor 1p
    Karakatus Kärmes, Serpentard 1p
    Lloyd Frankowski, Serpentard 1p
    Ashley Smith, Gryffondor 1p

    Louis Caldwell, Pouffsouffle 1p +1p
    Chelsea Crèin, Serdaigle 1p +1p
    Inés Ortega, Kapteeni, Serdaigle 1p +1p +1p
    Effie Solender, jatko-opiskelija 1p +1p +1p

    5. Kaikista joukkueen peliin osallistuneista täytepelaajista joukkue saa yhden pisteen pelin lopputuloksesta riippumatta. Mikäli useampi tupa pelaa samassa joukkueessa, saavat tuvat pisteen, mikäli joku tuvan jäsenistä on pelannut kyseisellä täytepelaajalla ottelun aikana. Vaikka joukkue voittaisi, ei täytepelaajalla pelaamisesta saa yhtä pistettä enempää.

    Täytepelaaja A: 1p Serpentardille, 1p Gryffondorille
    Täytepelaaja B: 1p Serpentardille, 1p Gryffondorille
    Täytepelaaja C: 1p Serdaiglelle
    Täytepelaaja D: 1p Serdaiglelle
    Täytepelaaja E: 1p Serdaiglelle

    6. Ottelussa syntyneet maalit lasketaan maalin tehneen jahtaajan tuvalle. Tästä ei anneta suoraan lisäpisteitä, mutta huispauspisteiden ollessa tasan lukukauden lopussa, saa lukukauden aikana enemmän maaleja tehnyt tupa yhden huispauspisteen. Täytepelaajana olleen jahtaajan tekemä maali kirjautuu sille tuvalle, jonka edustaja teki täytepelaajalla maalin.

    Maalien määrät:
    Serdaigle 3
    Serpentard 2
    Gryffondor 0
    Pouffsouffle 0
    Jatko-opiskelijat 0

    Yhteensä huispauspisteitä kertyy tuville siis seuraavasti:

    Serdaigle 11p
    Gryffondor 5p
    Serpentard 4p
    Jatko-opiskelijat 3p
    Pouffsouffle 2p

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s