Kerhot ovat Taikakoulu Châteaun jäsenten mahdollisuus päästä luomaan puuhaa toisille ja itselleen. Niitä on monenlaisia ja osa niistä on roolipelillisiä koulun linnaan sijoittuvia, toiset taas oikean elämän kerhoja, joiden osoitteeksi voi ilmoittaa vain Internetin. Tässä esitellään kerhotoimintaa yleisellä tasolla, ja kerhoihin voi tutustua tarkemmin niille varatulla foorumialueella.
Kerho voi olla mitä tahansa
Kerhoksi lasketaan kaikenlaiset jengit, ryhmittymät ja kaveriporukat, jotka yhdessä harrastavat jotain tai joilla on jokin yhteinen aate. Kerho voi olla julkinen (= kaikkien tuntema), tai se voi olla salainen (= oppilaiden ei oleteta tietävän kerhosta mitään ilman erillistä kutsua). Kerhon voi luoda erilaisten harrastusten, kuten piirtämisen, tanssimisen tai urheilun ympärille.
Kerhoilla on omat alueensa foorumilla
Kerhoilla on omat alueensa koulun foorumilla. Kerhon alueella on infoa kerhon toiminnasta, jäsenistä sekä muuta vapaavalintaista tietoa. Alueella myös ilmoitetaan kerhon uusista suunnitelmista ja mahdollisista roolipeleistä. Roolipelit kuitenkin pelataan yleisesti ottaen koulun muilla alueilla.
Kerhotoiminnan pelisäännöt
Jokaisella kerholla on vähintään kaksi johtajaa, jotka vastaavat kerhon toiminnasta. He hallitsevat kerhon foorumialuetta, hyväksyvät kerhon uudet jäsenet ja ohjaavat kerhon toiminnan suunnittelua. Jokaisella kerholla on siksi hieman erilainen toimintamenetelmä ja niillä voi myös olla kriteerejä jäsentensä suhteen.
Kaikkia kerhoja koskevat seuraavat säännöt:
- Kerhoa pitää aina olla perustamassa vähintään kaksi eri pelaajaa (jotta työt on helpompi jakaa, kun pelaajalle tulee kiire)
- Mikäli kerhonjohtaja lopettaa koulussa toimimisen, tulee kerhon valita uusi johtaja. Ilman johtajia jäänyt kerho lakkautetaan.
- Kerhoa ei saa perustaa pelkästään jonkun pelaajan tai hahmon kiusaamista varten.
Kolme erityyppistä kerhoa
Tässä annetaan esimerkit kolmesta eri kerhotyypistä. Tässä olevia ideoita saa käyttää kerhoa perustaessa ihan vapaasti, mutta myös oman mielikuvituksen käyttö on sallittua ja jopa suositeltavaa.
Toimittajakerho (avoin IRL-kerho)
- Kerhon nimi: Ikimusteen toimittajat
- Kuvaus: Kerhon jäsenet luovat sisältöä lehteen nimeltä Ikimuste.
- Jäsenvaatimukset: Kirjoittaa vähintään kolme juttua lehteen vuoden aikana.
- Kerhon johtajat: Matti Meikäläinen ja Maija Mallikas
- Muuta: Kyseessä on IRL-kerho, eli kerho joka on perustettu käytännössä toteutettavan puuhan ympärille. Voit osallistua, vaikkei hahmosi ole kirjoittajatyyppiä.
Huispauskerho (avoin roolipelin kerho)
- Kerhon nimi: Huispauskerho
- Kuvaus: Kerhon jäsenet harjoittelevat lentämistä ja huispausta Matami Huiskin opastuksella noin kerran viikossa. Tarkoitus on antaa myös ekaluokkalaisille mahdollisuus pelata huispausta, sillä vasta toisella luokalla olevat voivat pyrkiä tupansa joukkueeseen. Huispauskerhon harjoitukset järjestetään roolipelinä
- Jäsenvaatimukset: Oppilaat voivat liittyä osallistuttuaan vähintään yhdelle koulun pakollisista lentotunneista. Kerhon jäsenillä on mahdollisuus lainata koulun luutia, joten omaa ei tarvitse olla.
- Kerhon johtajat: Maija Meikäläinen ja Matti Mallikas
- Muuta: Tämä on roolipelin sisäinen kerho, jonka kaikkia harjoituksia ei pelata (riippuu jäsenistä ja kerhon johtajista, kuinka usein pelejä syntyy). Kerhoa mainostetaan ympäri koulua, joten kaikilla oppilailla on mahdollisuus tietää kerhon olemassaolosta.
Taikakoulu Châteaun puhdasveriset (salaseura)
- Kerhon nimi: Taikakoulu Châteaun puhdasveriset
- Kuvaus: Salaseura, joka kokoontuu noin kerran kuukaudessa yöllä jossainpäin Taikakoulu Châteaun käytäviä.
- Jäsenvaatimukset: Jäseneksi kutsutaan puhdasverisiä oppilaita, erityisesti Serpentardin tuvasta. Oppilaan puhdasverisyys tarkastetaan neljän sukupolven taakse, ennen jäsenyyden hyväksymistä. Kerhon johtajien on hyväksyttävä uudet jäsenet, ennen kuin jäsenet edes saavat tietää kerhon olemassaolosta.
- Kerhon johtajat (2 kpl): Lipevä Luihuinen ja Salakavala Korpinkynsi
- Muuta: Tämä on roolipelin sisäinen salaseura. Vain kerhon jäsenet tietävät kerhon olemassaolosta, eivätkä kerro siitä ulkopuolisille. Voit pyytää jäsenyyttä, mutta hahmosi tietää kerhon olemassaolosta vasta, kun johtajat ovat hyväksyneet jäsenyyden. Kokoontumisia roolipelataan satunnaisesti, eikä ihan joka kuukausi.